026 32808980

معایب و مزایا خودروهای دوگانه سوز

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودرو ها

دوگانه سوز کردن خودور هاد ر شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد درون شهری و بین شهری در آنها زیاد هست یکی از راهکار های مؤثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می شود.در کشور ما این روند ابتدا از خودرو های ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها و بعد از آن از با تولید خودرو های داخلی آغاز شد.با بالارفتن قیمت سوخت در کشور و همچنین تعداد متقاضیان خودروهای دوگانه سوز قیمت این خودرو ها نیز در بازار خودرو بالارفته است.

دوگانه سوز کردن خودرو ها مزایا و معایب مختلفی دارند که تو این مطلب میخوام مورد بررسی قرار بدیم.

تمایل به گاز سوز کردن خودرو ها بعد از گران شدن بنزین در ایران بیشتر شد. چون قیمت گاز نسب به بنزین بسیار پایین تر بوده است.

خودرو های دوگانه سوز مزایای زیادی نسبت به خودرو های بنزینی دارند.

مثلا صرفه اقتصادی بیشتر نسب به خودرو های بنزینی، آلودگی زیست محیطی کمتر و کمک به کاهش گاز های گلخانه ای و کمک به اقتصاد کشور و بالارفتن عمر شمع خودرو

همچنین خودروهای دوگانه سوز معایبی هم نسب به خودروهای بنزینی دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

استهلاک بالاتر در بخش موتور و قطعات مصرفی.

خودور های دوگانه سوز به دلیل اینکه به صورت همزمان از دو سوخت گاز فشرده و بنزین استفاده میکنند با گذشت رمان دچار استهلاک می شوند و توان خودرو کم می شود.

زمانی که سوخت مصرفی خودرو تغییر می کند موتور ریپ می زند و به اصطلاح موتور خفه کار می کند.

این کار موجب می شود به سوپاپ ها و سرسیلندرهای  خودرو فشار بیاد و در نتیجه عمر قطعات کم می شود.

از معایب دیگر آن اشغال فضای زیادی از صندوق عقب خودرو و همچنین بروز خزر زیاد در هنگام تصادف خودور می باشد.

خیلی از کارشناسان خودرو های گاز سوز را بمب های ساعتی در حال حرکت تشبیه می کنند که در جاده های کشور در حال تردد هستند.

 

شاید نتوانیم بگوییم که گاز بهتر است یا بنزین چون هر دو آنها مزایا و معایب مختلفی دارند.

بعضی ها معتقد هستن بنزین بهترین سوخت برای خورو هست و گاز سی ان جی برای خودرو تأثیرات مخربی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

کسانی که خودرو های دوگانه سوز دارند همیشه با مسائلی از قبیل تأثیر هر سوخت روی موتور، راندمان خودرو و مشکلات دیگر دریر هستند و نظرات مختلفی راجب به این دو نوع سوخت دارند.

اگر بخواهیم یک مقایسه فنی ساده بین خودرو ها با موتورهای گاز سوز و بنزینی داشته باشیم، می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که بنزین رسوبات زیادی درون خود دارد که فیلتر سوخت مانع از ورود آن به داخل موتور می شود، اما  گاز رسوبات کربنی ندارد  و به همین دلیل سوپاپ و سر پیستون و شیار  رینگ ها عمرشان بالاتر می رود و امکان قفل کرده یا به اصطلاح گیرپاژ کردن آنها کم می شود. همپنین نبود این رسوبات زمان تعویض روغن موتور و فیلتر را افزایش می دهد. در نتیجه شاهد کاهش در هزینه ها خواهیم بود.

ترکیبات گاز نسبت به بنزین خشک تر است و باعث سخت شدن کارکرد موتور می شود.همچنین خودور های گاز سوز قطعات بیشتری در موتور دارند و هزینه نگهداری آنها بالاتر است.

البته مسئله آلودگی هوا خیلی از خودروساز ها رو ترغیب کرده که خودرو برقی بسازند ولی هنوز استفاده از این خودرو ها همه گیر و جهانی نشده و در بسیاری از کشورها مثل ایران هنوز از خودرو ها با سوخت فسیلی استفاده میکندد و با توجه به شواهد استفاده از خودروهای برقی در ایران چندین سال و یا چندین دهه زمان خواهد برد.

 

سوالی دارید؟ مشاوران باتریکا در خدمت شما هستند
Close and go back to page

وبلاگ باتریکا

  • Start Publishing Date

یکی از قسمتهای مهم الکتریکی خودرو، باتری آن است؛ در گذر زمان انواع مختلف باتری طراحی شده اند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

دو نوع از رایج ترین انواع باتری اتومبیل عبارتند از : ...

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودرو ها

دوگانه سوز کردن خودور هاد ر شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد درون شهری و بین شهری در آنها زیاد هست یکی از راهکار های مؤثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا ...

Load More